Z opublikowanego w grudniu 2022 roku raportu ManpowerGroup „ESG w Polsce. Rynek pracy” wynika, że znaczna część organizacji jest na etapie planowania, określania i opracowywania długoterminowych celów oraz strategii działań ESG. A na podstawie dotychczasowych wdrożeń w organizacjach zauważamy, że istotne znaczenie mają działania związane z obszarem S – ludzkim i społecznym (35%).
![ESG](https://akademiawellbeing.pl/wp-content/uploads/2023/01/blog_AW-1-1024x853.png)
W tym kontekście, programy wellbeingowe dla firm stają się coraz ważniejszym narzędziem służącym realizacji zarówno celów prozdrowotnych i wyrazem dbania firmy o kondycję zdrowotną pracowników, jak i umożliwiającym wykazanie się długoterminową strategią w obszarze zatrudnienia oraz bezpieczeństwa i higieny pracy opartą na monitorowaniu i raportowaniu wskaźników ESG (Environment, Social, Governance) przez przedsiębiorstwa.
Po co nam ESG?
ESG to skrót od trzech kluczowych obszarów odpowiedzialności biznesu – środowiska, społeczeństwa i zarządzania. Celem ESG jest zachęcenie firm do przyjmowania bardziej zrównoważonych praktyk biznesowych i prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny wobec swoich stakeholderów i otoczenia. W coraz większym stopniu klienci, inwestorzy i inne zainteresowane strony oczekują od przedsiębiorstw, że będą one dbały o środowisko, wspierały lokalne społeczności i prowadziły działalność w sposób transparentny i uczciwy.
Według raportu ManpowerGroup „ESG w Polsce. Rynek pracy” 3 na 10 organizacji w Polsce jest na etapie opracowywania strategii ESG. Od 2024 roku obowiązkiem raportowania niefinansowego objęte zostaną firmy, które już teraz raportują w ramach NFRD, czyli największe przedsiębiorstwa liczące ponad 500 pracowników. Jednak nowe przepisy będą miały konsekwencje dla całego rynku, również dla sektora MŚP – zwłaszcza dla firm będących częścią łańcuchów dostaw.
![](https://akademiawellbeing.pl/wp-content/uploads/2023/01/blog_AW-1024x853.png)
Programy Wellbeingowe dla firm doskonale wpisują się jako narzędzie realizacji wskaźników ESG odnoszących się do obszaru Social. Polegają one na oferowaniu pracownikom różnych aktywności i usług, które mają na celu poprawę ich zdrowia i dobrego samopoczucia. Mogą to być np. zajęcia z zakresu aktywności fizycznej, konsultacje z dietetykiem, szkolenia z zakresu zarządzania stresem, czy też dostęp do opieki medycznej i psychologicznej. Niosą one szereg korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla przedsiębiorstw. Pracownicy mogą odczuwać poprawę swojego zdrowia i samopoczucia, co może przełożyć się na większą wydajność i efektywność w pracy. Dla firm takie programy mogą wzmacniać atrakcyjność pracodawców w oczach pracowników i kandydatów, stanowiąc dodatkowy atut w pozyskiwaniu pracowników i zatrzymywaniu ich w organizacji, co z kolei przełoży się na niższe koszty związane z rotacją pracowników.
_____
Beata Krzos
Wellbeing coach, Trenerka biofeedback, Konsultantka Odporności Psychicznej, HeartMath® Certified Practitioner