dla młodzieży warsztaty

Dla młodzieży licealnej: Koncentracja uwagi i regulacja emocji w stresie

Spokojny umysł, koncentracja uwagi i równowaga emocjonalna są kluczowymi umiejętnościami, które pomagają lepiej radzić sobie w nauce, podczas egzaminów…

Program warsztatów dla młodzieży licealnej: Koncentracja uwagi i regulacja emocji w stresie

Cel warsztatów:

Celem cyklu warsztatów jest wyposażenie młodzieży w praktyczne umiejętności koncentracji, regulacji emocji oraz radzenia sobie ze stresem, szczególnie w sytuacjach związanych z nauką i egzaminami. Uczestnicy nauczą się technik zarządzania stresem, które poprawią ich efektywność w nauce, a także rozwijania świadomości emocjonalnej i poprawy samopoczucia.

Liczba spotkań: 4 sesje (1,5 godziny każde)

Uczestnicy: Uczniowie liceum (15–19 lat)

Format: Prezentacje, ćwiczenia praktyczne i dyskusje

Spotkanie 1: Wprowadzenie do koncentracji i zarządzania stresem

Cel: Zrozumienie mechanizmów stresu i znaczenia koncentracji uwagi w nauce oraz codziennym życiu. Uczestnicy dowiedzą się, jak stres wpływa na ich efektywność i jak skutecznie zarządzać stresem.

Agenda:

  • Wprowadzenie:
    • Czym jest stres i jak wpływa na nasz umysł i ciało?
    • Mechanizmy stresu – co dzieje się w mózgu pod wpływem napięcia i presji (wpływ kortyzolu, reakcje fight-or-flight).
  • Ćwiczenie praktyczne: Technika oddechowa „4-7-8” do natychmiastowej redukcji stresu i poprawy koncentracji.
  • Koncentracja uwagi:
    • Czym jest koncentracja? Jak ją rozwijać, aby lepiej radzić sobie z nauką?
    • Dlaczego umiejętność koncentracji jest kluczowa, szczególnie w okresie egzaminacyjnym?
  • Ćwiczenie praktyczne: Proste zadania ćwiczące skupienie uwagi (np. „minuta koncentracji” – skupienie na oddechu lub liczeniu).
  • Dyskusja: Jakie sytuacje stresowe pojawiają się najczęściej w życiu uczniów i jak sobie z nimi radzą?


Spotkanie 2: Techniki poprawy koncentracji i radzenia sobie z rozproszeniami

Cel: Nauka konkretnych technik wspomagających koncentrację uwagi i radzenia sobie z rozpraszaczami. Uczestnicy dowiedzą się, jak zwiększyć efektywność nauki poprzez poprawę zdolności do skupienia.

Agenda:

  • Wprowadzenie do technik koncentracji:
    • Dlaczego umysł się rozprasza? Jak radzić sobie z rozpraszaczami, np. technologia, media społecznościowe.
    • Technika Pomodoro: Jak zarządzać czasem w cyklach pracy i odpoczynku, aby zwiększyć efektywność nauki.
  • Ćwiczenie praktyczne: Praca z techniką Pomodoro – uczestnicy wykonują krótkie zadania w systemie 25-minutowych bloków skupienia z przerwami.
  • Mindfulness a koncentracja: Jak uważność (mindfulness) pomaga w utrzymaniu długotrwałej koncentracji?
    • Proste ćwiczenia mindfulness do codziennego stosowania przed nauką lub egzaminem.
  • Podsumowanie: Jakie techniki uczestnicy mogą wprowadzić do codziennej nauki, aby lepiej zarządzać swoją uwagą?


Spotkanie 3: Regulacja emocji i zarządzanie stresem przed egzaminami

Cel: Zrozumienie, jak emocje wpływają na nasze działania oraz nauka technik zarządzania emocjami, szczególnie w sytuacjach stresujących, takich jak egzamin lub wystąpienie publiczne.

Agenda:

  • Emocje i stres – mechanizmy:
    • Jak emocje wpływają na nasze ciało i umysł? Jak stres egzaminacyjny obniża efektywność?
    • ABC emocji – jak myśli wpływają na emocje i działania (model poznawczo-behawioralny)?
  • Ćwiczenie praktyczne: Technika „ABCD emocji” – jak zmieniać perspektywę myślenia, aby redukować stres i lęk przed egzaminem.
  • Trudne emocje: Jak radzić sobie z trudnymi emocjami, takimi jak lęk, frustracja, stres, które mogą wpływać na naukę i wyniki egzaminów?
  • Ćwiczenie praktyczne: Medytacja z wizualizacją sukcesu – metoda pomagająca w wyciszeniu emocji przed ważnym wydarzeniem, np. egzaminem.
  • Dyskusja: Jakie strategie regulacji emocji mogą być najbardziej pomocne dla młodzieży w okresach wysokiego stresu?


Spotkanie 4: Budowanie długoterminowej równowagi emocjonalnej i koncentracji

Cel: Podsumowanie zdobytych umiejętności oraz nauka długoterminowych strategii budowania równowagi emocjonalnej i koncentracji. Uczestnicy opracują plan zarządzania stresem i koncentracją przed egzaminami.

Agenda:

  • Podsumowanie technik: Przegląd poznanych technik zarządzania stresem i koncentracją. Jak regularnie wprowadzać je do codziennego życia?
  • Ćwiczenie praktyczne: „Pętla nawyku” – jak wypracować nawyki, które wspierają koncentrację i emocjonalną równowagę w dłuższej perspektywie.
  • Planowanie przed egzaminem:
    • Jak przygotować się psychicznie do egzaminu? Tworzenie planu przygotowań, który obejmuje nie tylko naukę, ale także techniki redukcji stresu.
    • Jakie są indywidualne strategie, które można zastosować na 2 tygodnie, 1 tydzień i 1 dzień przed egzaminem?
  • Ćwiczenie praktyczne: Uczestnicy tworzą indywidualny plan działania przed egzaminami, uwzględniając techniki koncentracji, relaksacji i regulacji emocji.
  • Podsumowanie: Refleksja na temat zdobytych umiejętności. Jakie techniki uczestnicy planują wprowadzić do codziennych działań?


Materiały dla uczestników:

  • Karty pracy do ćwiczeń nad koncentracją i zarządzaniem emocjami.
  • Przewodnik po technikach oddechowych, mindfulness i Pomodoro.
  • Plan działania przed egzaminem – wskazówki do zarządzania stresem.

Warsztaty mają na celu wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności, które są kluczowe w radzeniu sobie ze stresem i presją, szczególnie w okresie egzaminacyjnym. Dzięki praktycznym narzędziom uczestnicy będą w stanie lepiej kontrolować swoje emocje i skupienie, co przełoży się na lepsze wyniki w nauce oraz lepsze samopoczucie.

Prowadząca:

Beata Krzos – Coach wellbeing. Trener rozwoju osobistego. Coach ACC ICF. Certyfikowany Praktyk HeartMath® w Instytut HeartMath® USA. Nauczyciel MBSR i MBLC w trakcie szkolenia (Soltereno Mindful Academy oraz Mindfulness Association UK). Instruktorka Qi Gong. Psychodietetyczka. Trenerka biofeedback. Konsultant Odporności Psychicznej (Nr licencji: MTQ1246705). Psychodietetyk (SWPS).

Uważność oraz medytację w ruchu praktykuje od dawna, także w trakcie sesji indywidulanych, gdzie uczy swoich pacjentów, jak dbać o dobre samopoczucie, stosować skuteczne metody radzenia sobie ze stresem i odzyskiwać energię życiową. Ze wspólnych doświadczeń z klientami poleca praktyki uważności, ćwiczenia relaksacyjne oparte na oddechu, jako sprawdzone sposoby na uspokajania umysłu i redukowania napięć mięśniowych. Łącząc podczas indywidualnych sesji praktyki uważności z biofeedbackiem pomaga poprawić koncentrację uwagi, przywrócić równowagę wewnętrzną i wzmocnić potencjał samoregulacji.

OPŁATY:

Cena: 780 zł

Liczba miejsc ograniczona, o udziale decyduje termin zapisów i zapłaty za warsztaty.

REGULAMIN zapisów (fragm.):

1. Zapisując się na nasze warsztaty, przyjmujesz do wiadomości, że pisemna rezygnacja z udziału w zajęciach najpóźniej do 30 dni przed rozpoczęciem zajęć upoważnia Cię do otrzymania zwrotu 100% wpłaconej kwoty. W przypadku rezygnacji do 14 dni przed rozpoczęciem zajęć zastrzegamy sobie prawo do zwrotu 50% opłaty. Po tym czasie opłata nie będzie zwracana.
2. W przypadku potrzeby otrzymania faktury, prosimy o przesłanie danych do faktury najpóźniej w dniu wniesienia opłaty. Po tym czasie wystawienie faktury nie będzie możliwe.
Dziękujemy serdecznie za wyrozumiałość i współpracę